З досвіду роботи




Школа. Новые расходы — Fabula Club
Мовленнєво-творчі вправи і задання,
рекомендовані для застосування на уроках української мови.

1.                Вправи спрямовані на розвиток фантазії та уяви.
           Ці вправи мають на меті організовувати на уроці української мови подорож у захоплюючий світ фантазії та уяви. Учні з задоволенням створюють фантастичні історії, лінгвістичні казки, головним героєм яких є реальні та вигадані персонажі.
    Використання вправ «Уяви себе…», «Уяви собі…», «Що було б, якби…» сприяє розвитку уяви і фантазії учнів, створює умови для організації української мови навчально-творчої мовленнєвої діяльності.
2.                Вправи , спрямовані на формування самостійності думки.
            Ці вправи мають на меті спонукати учнів до висловлювання власних думок, стимулювати в них творче ставлення  до будь-яких висновків, правил.
           Аналіз поняття – учням пропонується приклад помилкового висновку про сутність мовного поняття.  Завдання – встановити, чи правильний цей висновок і довести правильність своєї думки.
Оцінка висновків – учитель пропонує учням висновки з тих чи інших мовних правил. Учні мають оцінити , які з них правильні, а які -  ні, і пояснити власну думку.
Переформулювання думки – учитель формулює для учнів висновок про сутність того чи іншого мовного  поняття. Завдання, яке необхідно виконати учням, - переформулювати запропонований висновок і висловитись своїми словами.

Інтерпретація поняття - учитель звертає увагу учнів на певний мовний факт (наприклад, суржик). Учням пропонується замислитися над запитаннями:
1.          Що це таке?
2.          Як оцінити цей факт?
3.          Чому це відбувається?
4.          Які наслідки цього?
5.          Чи можна цьому запобігти?
6.          Як вплинути? Помилка однокласника – учитель спрямовує учнів на аналіз відповідей однокласників. Завдання – знайти помилку в однокласника, виправити її, пояснити правильність власних міркувань.
3.Вправи, спрямовані на формування вмінь  відстоювати власну думку.
Такі вправи використовуються з метою спонукати  учнів точно і змістовно висловлюватися , переконливо  доводити правильність  власних міркувань. Під час застосування такого типу вправ на уроках української мови виникають дискусії, відбувається зіткнення протилежних думок. Під час обговорення  проблемних запитань учні усвідомлюють сутність  мовних понять і явищ.
Доведи думку -  учитель пропонує учням довести правильність думки під час виконання на зразок : поясни, чому; доведи, що; обґрунтуй, для чого. Під час пояснення, доведення, обґрунтування власних міркувань молодші школярі наводять переконливі  аргументи, називаючи істотні ознаки того чи іншого поняття.
Переконай  учителя – вчитель на уроці виконує завдання з помилками. Перед учнями стоїть завдання – знайти помилки в учителя, аргументувати свою думку. Важливо спрямовувати учнів не тільки на виявлення помилок, а й на доведення своїх міркувань.
Як правильно? – до цієї групи вправ належать завдання, які містять в собі  помилкові твердження або протиріччя. Учні мають виявити помилковість суджень  або протиріччя, нелогічність їх і сформулювати правильні твердження та пояснити власну думку.

4.          Вправи, спрямовані на формування вмінь оцінювати результати роботи.
Ці вправи сприяють розвитку в учнів таких умінь, як: виявляти позитивне і негативне у власних  міркуваннях та висловлюваннях, порівнювати свої думки з міркуваннями інших і реально оцінювати їх. Застосування цих вправ сворює умови для самопізнання особистості, сприяє налагодженню партнерських стосунків між учнями під час спілкування та обговорення проблемних питань.
Оціни себе – вчитель пропонує оцінити свою відповідь, якість виконання письмового завдання. Учні мають дати оцінку своїй усній відповіді чи письмовій роботі і прокоментувати її.
Рецензування тексту – після виконання письмової роботи вчитель пропонує учням обмінятися своїми зошитами з однокласниками , перевірити роботу товариша й оцінити її. Учні мають право самостійно вибирати рецензента. Рецензент підкреслює помилки, відзначає вдалі місця у тексті, висловлює свої зауваження. Реценезування текстів слід проводити  після кожної творчої роботи.
Щоб учням було легше виконати це завдання, учителеві доцільно скласти  пам'ятку для рецензування тексту. Наприклад:
1.          Прочитай уважно текст товариша.
2.          Визнач, чи правильно дібраний заголовок до тексту.
3.          Визнач, чи відповідає текст обраній темі.
4.          Зазнач, що тобі найбільше сподобалося в тексті.
5.          Поясни, які думки автора ти поділяєш.
6.          Поясни, з якими думками ти не погоджуєшся.Чому?
7.          Відредагуй текст, виправляючи помилки.
8.          Вислови свої побажання, зауваження, пропозиції.
1.          Вправи, які передбачають формування пошукової
                                                спрямованості мислення.

Вчитель пропонує вправи, які спрямовані на організацію пошукової діяльності школярів на уроках української мови. Відомо, що учні початкових класів -  винахідники. Іноді вони вигадують і знаходять нестандартні й оригінальні рішення під час розв’язання завдань проблемного характеру.
Вигадай сюжет – учитель на дошці записує слова, пов’язані між собою  за змістом, та пропонує учням прочитати  їх, скласти і записати  з
 ними речення, які утворюють текст. Потім зачитується текст, складений вчителем, або текст із підручника. Таким чином учень може порівняти свій текст із запропонованими зразками.
Здивуй клас -  учням дається завдання знайти і розповісти однокласникам  про певний  мовний факт, явище чи поняття, про які нещодавно дізналися. Діти, користуючись довідниковою літературою,  знаходять необхідну інформацію, повідомляють товаришам, разом обговорюють.
Зроби відкриття – на уроці української мови вчитель пропонує учням зробити відкриття  під час виконання завдання  на зразок : придумайте лінгвістичні казки; цікаві мовні історії.
6.          Вправи, спрямовані на формування вміння брати участь у конструктивному діалозі.

Такі вправи навчають учнів аргументовано висловлювати свої думки, співпрацювати в парі, групі для знаходження спільного рішення. Вони спрямовані на розвиток вміння оцінювати себе і відповіді своїх товаришів, знаходити спільні  рішення з однокласниками; на підвищення інтересу  школярів до вивчення мовного матеріалу.
            Завдання для однокласника -  учитель пропонує скласти і записати на аркуші паперу завдання для товариша відповідно теми, що опрацьовувалася на уроці української мови. Це завдання доцільно використовувати при парній та груповій роботі.
Працюючи в парі, учні обмінюються завданнями, виконують їх, здійснюють взаємоперевірку, оцінюють роботу один одного.Після обміну завданнями в групі школярі спочатку письмово виконують їх , а потім – передають авторам. Якщо автор знайшов помилку, він має показати  учневі, який її припустився, та обов’язково виправити . На останньому етапі учні оцінюють правильність  виконання завдання, коментують виставлені оцінки.
Допоможи вирішити – на уроці української мови для обговорення виноситься мовленнєва ситуація. Учні під час її аналізу вільно висловлюють  свої думки, пропонують власні варіанти  розв’язання проблемних ситуацій, які виникають під час спілкування.
Запитання для обговорення можуть бути такими:
1.          Яка причина непорозуміння між співрозмовниками?
2.          Які якості виявили учасники розмови?
3.          Чому вони не змогли порозумітися?
4.          Чому вас не задовольняє рішення, до якого дійшли співрозмовники?

            5.Як можна було уникнути такої ситуації?
6.          Що можна порадити кожному з учасників мовленнєвої ситуації?
Використання рекомендованих мовленнєво-творчих вправ на уроці української мови сприятиме:
-              Підвищенню інтересу учнів до вивчення української мови.
-              Зростанню активності учнів на уроках.
-              Формуванню пошукової спрямованості мислення.
-              Розвитку мовного чуття у молодших школярів.
-              Формуванню й удосконаленню вмінь висловлювати свої думки точно і змістовно, аргументовано і переконливо.
-              Розвитку вмінь працювати в парі, групі, налагоджувати партнерські стосунки зі своїми однокласниками.

Презентації до уроку української мови 2 клас НПП "Росток"


Презентація Велика буква 



Коментарі